2020/2021-es digitális munkarend - Dr. Arany Mihály György
Rövidítések: LB = tankönyv (Kon-Takt I), AB = munkafüzet, Ha. = házi feladat
dátum | nap | óraszám | tananyag |
2021.06.07 | h | 106 | Zusammenfassung |
2021.06.09 | sze | 107 | Sprachübung von Themen Lektion 1-4 |
2021.06.09 | sze | 108 | Sprachübung von Themen Lektion 5-7 |
dátum | nap | óraszám | tananyag |
2021.05.31 | h | 103 | Die Party gestern LB 96/5 |
2021.06.02 | sze | 104 | Präteritum von sein und haben, LB 97/6 |
2021.06.02 | sze | 105 | Präteritum-Übungen AB 104/34, 35 |
dátum | nap | óraszám | tananyag |
2021.05.24 | h | xxx | pünkösdhétfő |
2021.05.26 | sze | 101 | Übung: Einladungen |
2021.05.26 | sze | 102 | Sprachübung |
dátum | nap | óraszám | tananyag |
2021.05.17 | h | 98 | Redmenta-Test: Imperativ. Übungen: LB 96/3, 4. Ami órán kimarad, házi. |
2021.05.19 | sze | 99 | Einladungen LB 94/2 |
2021.05.19 | sze | 100 | Einladungen: Hörverstehen LB 97/7. (hanganyag elérhető a Teamsben). AB 105/39a |
JELENLÉTI | |||
dátum | nap | óraszám | tananyag |
2021.05.10 | h | 95 | Der Imperativ AB 102/29, 30, 31 |
2021.05.12 | sze | 96 | Imperativ-Übungen AB 103/32, 33 |
2021.05.12 | sze | 97 | Einladungen LB 94/2 |
dátum | nap | óraszám | tananyag |
2021.05.03 | h | 92 | Fragen und Antworten LB 92/8 Ha.: AB 101/26 |
2021.05.06 | sze | 93 | Eine E-Mail von Florian AB 102/28 |
2021.05.06 | sze | 94 | Langschläfer LB 93/10 Ha.: LB 93/11 |
dátum | nap | óraszám | tananyag |
2021.04.26 | h | 89 | Sprachübung: Mein Tagesablauf (Konversation) |
2021.04.28 | sze | 90 | Florian in der Schule LB 92/7, 8 |
2021.04.28 | sze | 91 | LB 92/9, AB 101/26 |
dátum | nap | óraszám | tananyag |
2021.04.19 | h | 86 | Tagesablauf - LB 91/4, 5, 6 |
2021.04.21 | sze | 87 | AB-Übungen AB 101/25; 27 |
2021.04.21 | sze | 88 | Mein Tag (SA/MA) |
dátum | nap | óraszám | tananyag |
2021.04.12 | h | 83 | Uhrzeit. LB 90/1, 2, 3 |
2021.04.14 | sze | 84 | Übungen: Uhrzeit AB 99/17-21 |
2021.04.14 | sze | 85 | Übungen: AB 100/22, 23 |
dátum | nap | óraszám | tananyag |
2021.03.29 | h | 78 | Müssen LB 87/5, 6. AB 94/4, 95/5,6,7 |
2021.03.31 | sze | 79 | Denn LB 88/8, 9AB 96/8, 9 |
2021.03.31 | sze | 80 | Übungen zu Konjunktionen mit gerader Wortstellung AB 96/10, 11 |
2021.04.07 | sze | 81 | Präp. in+A/D LB 88/Tabelle; LB 89/10 |
2021.04.07 | sze | 82 | AB-Übungen AB 97/12, 13 |
dátum | nap | óraszám | tananyag |
2021.03.22 | h | 75 | Kontrollarbeit Lektion 6 |
2021.03.24 | sze | 76 | Lektion 7 - Einführung, Wortschatzarbeit LB 86/1, 2 |
2021.03.24 | sze | 77 | Freizeitaktivitäten: Ein Interview LB 86/3, 4 |
dátum | nap | óraszám | tananyag |
2021.03.15 | h | xxx | elmaradt óra (nemzeti ünnep) |
2021.03.17 | sze | 73 | Übungen zur KA (2) |
2021.03.17 | sze | 74 | Übungen zur KA (3) |
dátum | nap | óraszám | tananyag |
2021.03.08 | h | 70 | Übungen: Possessivpronomina |
2021.03.10 | sze | 71 | Speisen mit Geschichte LB 84/2 |
2021.03.10 | sze | 72 | Übungen zur Kontrollarbeit (1). Ha.: AB 88/37 |
dátum | nap | óraszám | tananyag |
2021.03.01 | h | 67 | Übungen zu Possessivpronomina AB 87/34, 88/35 |
2021.03.03 | sze | 68 | LB 82/3 Berlin und die Currywurst |
2021.03.03 | sze | 69 | LB 83/4. Ha.: Übungsblatt Possessivpronomen |
dátum | nap | óraszám | tananyag |
2021.02.22 | h | 64 | AB-Übungen AB 85/26, 28, 86/30. |
2021.02.24 | sze | 65 | Schriftlicher Ausdruck: Ein Brief AB 86/32. Ha.: LB 82/3. Berlin und die Currywurst. |
2021.02.24 | sze | 66 | Possessivpronomina - Einführung. AB 87/33, 34 Ha.: 88/35 |
dátum | nap | óraszám | tananyag |
2021.02.15 | h | 61 | Küchenquiz: LB 80/1 LB 84/1 Ha.: LB 79/7 |
2021.02.17 | sze | 62 | Europa-Küche LB 80/2 |
2021.02.17 | sze | 63 | Internationale Küche: AB 85/26, 27, 28 Ha. AB 86/30 |
dátum | nap | óraszám | tananyag |
2021.02.08 | h | 58 | Sprachübung |
2021.02.10 | sze | 59 | Werden LB 78/5. Temporaladverbien. AB 84/22,23 |
2021.02.10 | sze | 60 | Pizzabestellung LB 79/9. Ha.: LB 79/7 |
dátum | nap | óraszám | tananyag | |
|
h | 55 | Im Bistro Lemon (1). Ha. AB 82/18 | |
2021.02.03 | sze | 56 | Im Bistro Lemon (2). Dialoge. AB 83/20 | |
2021.02.03 | sze | 57 | Wollen AB 83/19 |
dátum | nap | óraszám | tananyag |
2021.01.25 | h | 52 | Noch, nicht mehr, nur, erst… LB 75/6. AB 81/13, 14, 15 |
2021.01.27 | sze | 53 | Frühstücksdrama II. Teil LB 75/7, 8 |
2021.01.27 | sze | 54 | Doch AB 82/16, 17, 18 |
dátum | nap | óraszám | tananyag |
2021.01.18 | h | 49 | Auf dem Markt LB 73/2, 3. Ha. AB 80/11, 12 |
2021.01.20 | sze | 50 | Sprachübung: Auf dem Markt |
2021.01.20 | sze | 51 | Frühstücksdrama LB 74/4 Ha. LB 74/5 |
dátum | nap | óraszám | tananyag |
2021.01.11 | h | 46 | Kontrollarbeit Lektion 5 |
2021.01.13 | sze | 47 | Lektion 6 - TAKT A - Ich habe Hunger. Lebensmittel - Wortschatzarbeit LB 72/1. Mögen und essen |
2021.01.13 | sze | 48 | AB 79/7, 8; 80/9, 10. Ha.: AB 78/3 |
dátum | nap | óraszám | tananyag |
2021.01.04 | h | 43 | Kisdolgozat. Összefoglalás. Zusammenfassung |
2021.01.06 | sze | 44 | Übungen zur KA (Gyakorlás a témazáróra) |
2021.01.06 | sze | 45 | Übungen zur KA |
dátum | nap | óraszám | tananyag |
2020.12.14 | h | 37 | mit+D, in+A/D LB 69/7 |
2020.12.16 | sze | 38 | AB-Übungen: AB 72/28, 29, 67/11, 12 |
2020.12.16 | sze | 39 | Brief schreiben AB 71/27 Ha.: HV AB 73/35 |
dátum | nap | óraszám | tananyag |
2020.12.07 | h | 34 | Sprachübung: Zimmer reservieren |
2020.12.09 | sze | 35 | Hörverstehen: AB 71/26 LB 68/1 Ha. LB 68/2 |
2020.12.09 | sze | 36 | AB-Aufgaben: AB 67/11, 12. LB 69/5 |
dátum | nap | óraszám | tananyag |
2020.11.30 | h | 31 | Szódolgozat (Lektion 5 eddigi szavai). Utána: LB 66/6 |
2020.12.02 | sze | 32 | Szóbeli felelések (LB 65/3 olv.-ford.) Zimmer-Reservierung LB 67/11 hallás utáni szövegértés |
2020.12.02 | sze | 33 | Olvasásértés LB 68/1, 2, 69/5 |
dátum | nap | óraszám | tananyag |
2020.11.23 | h | 31 |
Besprechung der Kontrollarbeit (a dolgozat megbeszélése).
Brunos erster Tag an der Rezeption LB 65/3, 4. |
2020.11.25 | sze | 32 | Übungen zum Dativ LB 66/5, 6 |
2020.11.25 | sze | 33 | AB-Übungen AB 70/21-24 |
dátum | nap | óraszám | tananyag |
2020.11.16 | h | 28 | TAKT B – Zimmer zum Kilopreis. Die Pension Eck LB 64/1, 2. A határozott névelő részes esete. Ha.: AB 68/15 |
2020.11.18 | sze | 29 | AB-Übungen, AB 69/16, 17; 18, 20. |
2020.11.18 | sze | 30 | A személyes névmás részes esete. Brunos erster Tag an der Rezeption LB 65/3, 4, 66/5, 6. Ha.: AB 69/19 |
dátum | nap | óraszám | tananyag |
2020.11.11 | sze | 26 | Wir haben alles mit... LB 62/5, 6 |
2020.11.11 | sze | 27 | Die Pension Eck LB 63/7, 8. Ha.: LB 63/7 ixelős rész |
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
2019/2020-as tanév digitális munkarend - Márki Zay Katalin
13. hét (2020. 06. 08-14.)
Kedves Diákok!
Elérkeztünk az utolsó héthez. Ezen a héten már nem adok fel feladatot és online formában sem találkozunk. Pihenjetek és próbáljatok minél több időt offline tölteni!
A nyárra is jó pihenést és feltöltődést kívánok, találkozunk szeptemberben!
Megoldás - 12. hét
Mf. 49. / 26.
möchtet: ihr
möchtest: du
möchte: ich, er, sie, es
möchten: wir, sie, Sie
Was möchtest du...? Ich möchte Fußball spielen.
Was möchten deine Freunde... (többes szám!) Sie möchten Handy kaufen.
Welche Größe möchten Sie? Ich möchte Größe XL.
Was möchtet ihr...? Wir möchten Kaffee trinken.
Was möchte er...? Er möchte Geld haben.
Was möchte Petra...? Petra möchte Kleid zum Geburtstag.
12. hét (2020. 06. 01-07.)
Kedves Diákjaim!
Elérkeztünk az utolsó héthez, amit még tanítással töltünk. A hét anyaga:
Kedd: Ellenőrízzétek a múlt heti feladataitokat!
Mf. 49. / 26.: Be kell írjátok a táblázatba, hogy melyik személyes névmás után szerepel az az igeforma (tehát ich, du er, sie es...), utána meg ki kell egészítsétek a szöveget a möchten ige megfelelően ragozott alakjaival.
Péntek: online óra, amit szerdán 12-kor tartunk, ekkor fogjuk megbeszélni, hogy ki milyen jegyet fog kapni év végén.
Jó tanulást, kitartás, már nincs sok hátra!
Megoldás 11. hét
Mf. 50. / 29.:
Ich habe viele/ mehrere Hobbys
Ich habe viele / mehrere CD-s
ich brauche viel / mehr Geld
ich verdiene nicht so viel
arbeiten viele / mehrere Schüler
Mf. 50. / 30.:
1. d
2. j
3. f
4. a
5. c
6. b
7. i
8. h
9. g
10. e
11. hét: 2020. 05. 25-31.
Kedves Diákok!
Ezen a héten is adok fel egy olyan feladatot, amit csak az online óra után tudtok megoldani, mert ott vesszük hozzá a szükséges nyelvtant. De egy olyan feladatot is kaptok mellé, ami gond nélkül megoldható. Tehát:
kedd: Mf. 50. / 30. feladat: Számokkal jelölve láthattok kérdéseket, amiket az eddigi tudásotok szerint le kell tudnotok fordítani (segíthet a szótár a könyv hátulján). Ezekhez a mondatokhoz kell megtalálni a betűkkel jelölt online oldalak közül, ahol választ kaphattok a kérdésekre. Tehát például arra a kérdésre, hogy milyen lesz az idő, nyilván egy idővel kapcsolatos (Wetter) oldalt kell keresnetek.
péntek: ezt az órát online tartjuk meg szerdán délben. Ez után kérem megcsinálni a Mf. 50. 29. feladatot, ahol ki kell egészíteni a szöveget a címben felsorolt 4 lehetséges szóval.
Jó munkát, találkozunk szerdán!
Megoldás 10. hét (2020. 05. 18-24.)
Mf. 50. / 28.
Möchtest du Musik hören?
Ja, ich brauche eine Hifi-Anlage (Vigyázat: hájfáj-nak ejtik!)
Möchtest du baden?
Ja, ich brauche einen Badeanzug.
Möchtest du schreiben?
Ja, ich brauche einen Kuli.
Möchtest du Deutsch lernen?
Ja, ich brauche ein Wörterbuch.
Möchtest du einen Handykarte kaufen?
Ja, ich brauche Geld. (Pénzre van szükségem, nem pedig egy pénzre, ezért nem kell az ein)
Möchtest du fotografieren?
Ja, ich brauche eine Kamera.
Möchtest du Fußball spielen?
Ja, ich brauche Fußballschuhe. (Jó esetben kettő cipőre van szükséged, ezért nem kell az ein)
Möchtest du eine SMS schreiben?
Ja, ich brauche ein Handy.
Möchtest du einkaufen?
Ja, ich brauche Geld.
10. hét: 2020. 05. 18-24.
Sajnos az egyessel riogatás sem ért sokat. Ma éjfélig még várom a feladatokat (a remény hal meg utoljára...), de jelen állás szerint egyest kap Lorina, Máté, Martin és Noel. Sajnálom és értetlenül állok az eset előtt.
E hét programja:
Kedd: Munkafüzet 50. / 28. (csak az online óra után tudjátok megcsinálni, mert ott beszéljük át ezt a feladatot és tanuljuk meg hozzá a nyelvtant)
Péntek: szerdán 12-kor tartjuk meg ezt az órát Teamsben
Jó munkát, találkozunk szerdán!
Megoldás 9. hét
A ruhás kép melletti párbeszéd: 2., 4., 5., 1., 3. és 6.
A cipős kép: 7., 6., 3., 5., 1., 2. és 4.
vállfás kép: 4., 1., 3., 5., 2., 9., 7., 8. és 6.
A ruhapróbálós kép: 5., 4., 2., 1. és 3.
9. hét: 2020. 05. 11-17.
Eheti feladat: Tk 50. / 4.
Aki ezen hét szerdáig nem küldi el az elmaradásait, az egyest kap. Lorina, Te küldd el légy szíves más formában, hogy megkapjam (mzkatalin@gmx.de, marki-zay.katalin@nlg.httpf.hu, messenger, teams), ha válaszolok rá, akkor kaptam meg. A türelmi idő lejárt. Szóljatok a többieknek is, mert az az érzésem, hogy nem mindenki jut el addig, hogy egyáltalán megnézze ezt az oldalt...
Megoldás 8. hét
- g – Bild 1
- f - Bild 9
- d – Bild 4
- b – Bild 6
- c – Bild 7
- a – Bild 8
- i – Bild 10
- e – Bild 2
- j – Bild 3
- h – Bild 5
8. hét: 2020. 05. 04 - 10.
Sziasztok!
Ezen a héten vártam volna az elmaradt feladataitokat, de nem nagyon érkeztek… Mi van Veletek? Ha valami gond van, akkor szóljatok, ha meg nincs, akkor meg szedjétek végre össze Magatokat és kezdjetek el dolgozni!!!! Eddig a feladatok 30 százalékát kaptam meg, ez a teljesítmény egy nagy nulla, remélem, hogy Ti is érzitek.
Ha valakinek van házija, de a táblázatban azt látja, hogy hiányzik, az legyen szíves küldje el újra.
Hiányzó feladatok |
1. |
2. |
3. |
4. |
5. |
6. |
7. |
Atyimov Lorina |
ø |
ø |
ø |
ø |
ø |
ø |
|
Bordás Máté |
|
|
ø |
ø |
ø |
|
|
Chudák Enikő |
|
ø |
|
|
|
ø |
|
Csuka Hanna |
|
|
ø |
ø |
ø |
ø |
|
Dobos Regina |
|
ø |
ø |
ø |
ø |
ø |
|
Gémes Hanna |
|
ø |
ø |
ø |
ø |
|
|
Horváth Kitti |
|
|
ø |
ø |
ø |
ø |
|
Kiss Martin |
|
ø |
ø |
ø |
ø |
ø |
|
Kollár Dániel |
|
|
ø |
ø |
ø |
félig |
|
Kővágó Noel |
|
|
ø |
ø |
ø |
ø |
|
Az eheti feladatok:
Kedd: Mf. 48. / 23. feladat: Először a számokkal jelzett kérdésekhez meg kell keresni a választ (betükkel van jelezve), majd alulra be kell írni, melyik számhoz melyik betű illik és az a minipárbeszéd melyik képrészlethez illik a fenti képen, tehát beírod mellé a képrészlet számát. Ismeretlen szavaknál segít a szótár (a tankönyv végén összesítve vannak a szavak, nem szétbontva leckék szerint).
Szerda: a pénteki online órát ekkor tartjuk, 12 órakor
Megoldás 2020. 04. 20-26.
Mf. 46. / 19.
Welches T-Shirt - dieses T-Shirt
Welche Hose – Diese Hose
Welche Schuhe – Diese Schuhe
Welchen Pullover (mert tárgyeset, valamit találsz csinosnak) – Diesen Pullover
Welchen Rock (tárgyeset, veszel valmit) – Diesen Rock
Welches Hemd – Dieses Hemd
Welches Kleid – Dieses Kleid
Welchen Mantel (mert veszel valamit) – Diesen Mantel
- /20.
nimmt: er, sie, es
nehmen: wir sie, Sie
nehme: ich
nimmst: du
nehmt: ihr
- Nehmen Sie…
- Ja, ich nehme…
- …Woher nehmen wir… und nimmst du…
- …
- du nimmst alles mit Humor
- / 21.
-
Ezek tőhangváltós igék, tehát változik a tőhang, ezért sajnos Dani megoldásai nem jók.
- …Siehst du es?
- Nein, ich sehe…
- Hilfst du Michael?
- …
- Gibst du…
- Nein, ich gebe…
- Nehmt ihr…
- Ja, wir nehmen ihn.
2020. 04. 27 - 05. 03.
Sziasztok!
Ez a hét rövidebb lesz, mert pénteken ünnepnap van.
Visszajelzésekből úgy láttam, hogy nem magyaráztam el egyértelműen, hogyan is gondolom a heti munkarendünket. Így hát most leírom: a blogon mindig adok írásbeli feladatokat, amiket meg kell csinálni. Ezen kívül pedig tartunk heti egy online órát, ahol új anyagot magyarázok, kikérdezem, hogy megtanultátok-e, válaszolok a felmerülő kérdésekre, illetve szóban gyakorlunk és gyakoroljuk a kiejtést. A pénteki órát gondoltam online órának, de kiderült, hogy előtte angolotok van, így az online órát Veletek és Pengőné tanárnővel egyeztetve áttettem szerda délre. Tehát ez a pénteki óra, és emiatt ezen a héten elmarad. Nagy elmaradások vannak az írásbeli feladatok visszaküldésében (mint kiderült, volt, aki azt hitte, hogy már nem is a blogot követni, mert ott úgysem adok fel semmit), ezért erre a hétre azt szeretném kérni, hogy mindenki nézze át, mi az, amit még nem csinált meg az elmúlt hetekben, vagy nem küldött nekem el, és ezeket legyetek szívesek pótolni!
Jó tanulást, minden jót!
- 04. 20-26.
Sziasztok! Remélem hasznos volt az online óra és legközelebb többen leszünk. Ne feledjétek, hogy jövő héten szerdán találkozunk, 12-kor!
Az eheti feladatok a következők:
- Egy kis gyakorlás a tőhangváltós igékhez:
Mf. 47. / 20, 21. feladat
A 20. feladatnál a táblázatba be kell írni, hogy melyik személyes névmás után ragozzuk így a nehment (tehát, mint például a sind-hez beírnád, hogy wir és sie, Sie, az ist-hez, hogy er sie es), majd a szöveget ki kell egészíteni a nehmen megfelelő alakjaival. A 21-esnél szintén ki kell egészíteni a szöveget, de itt már 4 ige van (de egy párbeszédben csak egy).
- És egy kis gyakorlás a welcher-hez és a dieser-hez: Mf. 46. / 19. (Vigyázz, a 47. oldalon folytatódik!)
Itt a párbeszéd magyarul a következő:
Melyik akármi tetszik neked / Nikoé / ódivatú / illik rád? Ez az akármi.
Illetve: Melyik akármit (vigyázz, ilyenkor tárgyeset!) találod csinosnak / veszi meg Katrin / viselsz szívesen / veszed meg? Ezt az akármit. (ez is tárgyeset)
Jó munkát!
Megoldás 2020. 04. 06-19.
Was trägt Daniela?
Sie trägt einen Hut (vagy eine Mütze, a csuda tudja…), eine Bluse, einen Rock und Schuhe.
Was trägt Melanie?
Sie trägt eine Mütze, einen Schal, einen Mantel und Schuhe.
Lehetséges válaszok (minden nemben, illetve többes számban is írok példát, ez alapján tudjátok ellenőrizni):
Wie findest (-d tövű, úgyhogy du findest, er, sie, es findet und ihr findet) du den Mantel?
Ich finde ihn sehr elegant.
Wie findest du die Bluse?
Ich finde sie zu eng.
Wie findest du das T-Shirt?
Ich finde es sehr sportlich.
Wie findest du die Schuhe?
Ich finde sie schrecklich.
Wie gefällt dir der Rock?
Er gefällt mir sehr.
Wie gefällt dir die Krawatte?
Sie gefällt mir nicht so gut.
Wie gefällt dir das Kleid?
Es gefällt mir nicht so sehr.
Wie gefallen (többes szám! Hogy tetszenek neked a cipők!) dir die Schuhe?
Sie gefallen mir gar nicht. (egyáltalán nem)
Welche Farbe hat der Schal?
Er ist blau.
Welche Farbe hat die Jacke?
Sie ist orangengelb.
Welche Farbe hat das Hemd?
Es ist weiß.
Welche Farbe haben die Schuhe?
Sie sind (többes szám!) rot.
2020. 04. 06-19.
Mivel ezen a héten és a jövő héten is részben húsvéti szünet van, egyben küldöm a két hét feladatait, hiszen a két héten összesen van két óránk. A szünetben tilos tanulni! Akkor csak pihenjetek, kemény volt ez az utolsó hónap... Tehát a szünet előttre és utánra való feladatok:
Most már ismerünk egy csomó ruhadarabot és színt németül és tudunk tőhangváltós igéket is ragozni (lásd az előző hét anyagát...), semmi akadálya, hogy ezeket kombináljuk! Ehhez nyissátok ki a tankkönyvet 48. oldalon és nézzétek meg az 1. feladatot. A képen láttok 3 lányt különböző ruhadarabokban. Az a; feladatban:
- Was trägt Anja? (Mit visel Anja?)
- Sie ( mert lány) trägt (tőhangváltós ige) einen Hut (tárgy eset hímnem, ezért einen), eine Jacke (tárgyeset nőnem, marad eine), ein Kleid (tárgyeset, semlegesnem, az ein nem változik) und Schuhe (többes számban nincs határozatlan névelő, hiszen az egynek nincs többes száma, ezért nem raksz a cipők elé semmit).
- Was trägt Daniela?
- Was trägt Melanie?
Ezt a két kérdést már válaszoljátok Ti meg önállóan! Segít az előző magyarázó fordításom. Ha eddig értettél mindent, akkor sikerülni fog! (Ha meg nem értettél valamit, akkor kérdezz, nagyon szívesen segítek!)
A b; és c; részben arról szólnak a kérdések és a válaszok, hogy hogyan tetszik neked valamelyik ruhadarab.
Wie findest du den Hut / die Jacke / das Kleid / die Schuhe?
A finden ige tárgyesettel áll, a kérdés azt jelenti, hogy Milyennek találod a …? Ezért van utána a határozott névelő tárgy esete (den, die, das, die). A válaszhoz ismerned kell pozitív és negatív mellékneveket. Párat összegyűjtöttem Neked, ha van köztük ismeretlen, akkor azt írd ki a szótáradba!
Pozitívak: fantastisch, interessant, prima, schön, gut, super, toll, elegant, modern, romantisch, wunderschön, cool, hübsch, modisch, praktisch, sportlich, modern
Negatívak: hässlich, altmodisch (régimódi), schrecklich, unmodern
Ezeket variálhatod a sehr, nicht, zu (=túl), nicht so sehr (=nem annyira) kifejezésekkel.
A tankönyv válaszaiban különböző színekkel láthatjátok az ihn / sie / es / sie szavakat. Ez mind azt jelenti, hogy azt / őt illetve azokat, őket. Ezek az er / sie / es / sie-nek a tárgy esetei. Tehát az Ich finde ihn schrecklich. Azt jelenti, hogy szörnyűnek találom azt (valami hímneműt).
Most próbálkozzatok Ti is ilyen kérdéesek és válaszok összeállításával! 5 ruhadarabra kérdezzetek rá és válaszoljátok is meg a kérdéseket.
A c; kérdés is hasonló:
Wie gefällt dir die Bluse? (=Hogy tetszik neked a blúz?)
Sie (mert a blúz nőnemű) gefällt mir nicht so gut. Az nem tetszik nekem annyira.
A mir = nekem, a dir = neked.
Szeretém, ha ebből is írnátok 5 mini párbeszédet.
A mai utolsó feladat a d; pont. Ehhez röviden elmagyarázom nektek a welche jelentését. Ez azt jelenti, hogy melyik. Ugyanúgy 3 alakja van, mint a der / die / das- nak: welcher / welche / welches, attól függően, hogy milyen nemű az utána álló főnév: die Farbe a szín – Welche Farbe? melyik szín(e van)?
Welche Farbe hat das Kleid? (Milyen színű a ruha? (szó szerint: melyik színe van a ruhának?))
Es (mert a ruha semlegesnemű) ist gelb. (sárga)
Ebből is szeretnék 5 mini párbeszédet.
Terveim szerint a pénteki óra online lesz, készüljetek akkorra kérdésekkel! Sziasztok, minden jót!
2020. 03. 30. - 04. 05. Megoldás
ich gefalle wir gefallen ich fahre wir fahren
du gefällst ihr gefallt du fährst ihr fahrt
er, sie, es gefällt sie, Sie gefallen er, sie, es fährt sie, Sie fahren
ich helfe wir helfen ich esse wir essen
du hilfst ihr helft du isst! ihr esst
er, sie, es hilft sie, Sie helfen er, sie, es isst sie, Sie essen
Látjátok, az essen-nél ugyanúgy, mint a heißen igénél, nem a st-t kap a du-nál, hanem csak t-t!
ich gebe wir geben ich sehe wir sehen
du gibst ihr gebt du siehst ihr seht
er, sie, es gibt sie, Sie geben er, sie, es sieht sie, Sie sehen
Mf 45 / 14.
Ich trage, du trägst, er sie es trägt, wir tragen, ihr tragt, sie Sie tragen.
Was trägst du nicht so gern? Ich trage nicht gern Krawatten.
Was tragen ... -- Sie tragen Jeans.
Was tragen Sie gern? Ich trage...
Was trägt Sandra jetzt? - Sie trägt...
Trägt ihr ... - Ja, wir tragen ...
2020. 03. 30. - 04. 05.
Sziasztok!
Csodálkoztam, hogy senki sem küldte el a feladatokat és most észrevettem, hogy miért... Szólhattatok volna, hogy azért a dátumon kívül írhattam volna mást is... Tehát a lecke:
Ezen a héten a tőhangváltós igéket tanuljuk.
A németben vannak olyan igék, ahol a ragozás során a tőben lévő magánhangzó változik. Nem véletlenül írtam vastagon, ugyanis innen jön a neve: tőhangváltós igéknek hívjuk ezeket. Két nagy csoportjuk van:
- amikor a tőhang umlautot (két kis pontot) kap. 3 olyan magánhangzó van a németben, ami kaphat umlautot: a – ä, o – ö és az u – ü. Az ä kiejtését már tanultuk: úgy mondasz é-t, hogy e-re nyitod a szádat, mintha e-t akarnál mondani. Az ö és az ü a magyar nyelvben is van szerencsére, úgyhogy azokat kiejteni nem nehéz nekünk.
- amikor a tőben levő e hang változik i-re. Vagy rövid i-re (e - i) vagy hosszú í-re, amit a németben ie-ként jelölünk (e – ie).
Ezeket a tőhangváltásokat mindig jelöli a szótár!
Így: fahren (ä), essen (i), sehen (ie)
vagy (mint a mi szószedetünk is), így: fahren (fährt), essen (isst), sehen (sieht)
Emlékeztek, kérdeztétek, hogy mik azok a zárójeles alakok egyes igék után, hát ezek jelzik, hogy változik a tő magánhangzója. Sajnos semmi szabály nincs arra, hogy mely igék tőhangváltósak, bizony meg kell tanulni az igékkel együtt.
Viszont van jó hírem is: csak egyes számban és ott is csak a 2. és a 3. személyben változik meg a tőhang, máshol nem. Egy ige példáján tehát:
tragen (trägt) = hord, visel
ich trage wir tragen
du trägst ihr tragt
er, sie, es trägt sie, Sie tragen
Ugyanígy az e – i váltásnál: nehmen (nimmt)= fog, vesz sehen (sieht) lát
ich nehme wir nehmen ich sehe wir sehen
du nimmst! ihr nehmt du siehst ihr seht
er, sie, es nimmt! sie, Sie nehmen er, sie, es sieht sie, Sie sehen
Ha figyelmesen olvastatok, akkor a nehmen igénél észrevehetettek még egy változást: -hm- helyett -mm- írtam. Ez azért van, mert a -h megnyújtaná az előtte levő magánhangzót (ezért nevezik nyújtó -h-nak is), itt viszont rövid az -i. Ezt csak úgy lehet megoldani, hogy változik a szó helyesírása.
Ezeket az igéket fogjuk ezen a héten gyakorolni, hogy jól menjen a ragozásuk.
Ha az én magyarázatom nem elég, akkor a youtube-on is nézhettek egy videót, ami ezt magyarázza el (https://www.youtube.com/watch?v=jTXJudjby7k), illetve nyugodtan kérdezhettek is!
Ezzel kapcsolatosak az eheti feladatok.
- Ragozzátok el a minta alapján a következő igéket:
gefallen (gefällt) = tetszik; fahren (fährt) = utazik
helfen (hilft); essen (isst) = eszik; geben (gibt) ad
sehen (sieht) = lát
- 45. / 14. feladat
- Ellenőrizzétek a múlt heti munkáitokat!
2020. 03. 23-29. Megoldások
Akiktől még nem kaptam házi feladatot, azokat arra kérem, hogy minél hamarabb pótolják. Noelről tud valaki valamit? Ő még egyik házit sem küldte el és nem is jelezte, hogy gondjai lennének. A LearningApps-on senki nem csinált semmit, legyetek szívesek a kapott kódokkal belépni és megcsinálni az ottani tankockákat.
A 10 szín lehet: schwarz, Weiß, gelb, orangengelb, hellblau, dunkelblau, hellgrün, dunkelgrün lila, rosa, violett, grau, zitronengelb, braun például.
Mf. 45. / 13.: schwarz, weiß, grün, blau, gelb, braun
5 ruhadarabot is kértem, ha majd többen bekülditek, akkor bővítjük a listát.
Tk. 46. / 6.
-Habt ihr ein Notebook?
-Nein, ein Notebook haben wir nicht, aber wir haben einen Computer. Und ihr? Habt ihr eine Hifi-A-Anlage? (ejtésben hájfáj, mert az angolból vették át!)
-Nein, eine Hifi-Anlage haben wir nicht, aber wir haben ein Radio. Und ihr? Habt ihr einen Camcorder?
-Nein, einen Camcorder haben wir nicht, aber wir haben eine Kamera. Und ihr? Habt ihr ein Multimedia-Handy?
-Nein, ein Multimedia-Handy haben wir nicht, aber wir haben ein Fernseh-Handy.
Tehát mivel tárgyesetet használtunk (birtokolunk valamit, a haben mindig tárgyesettel áll!), ezért a főnév nemétől függően kellett beírni a határozatlan névelőt: der – einen, die – eine, das- ein.
2020. 03. 16 - 22. Megoldások
Mindenkinek küldtem egy felhasználónevet és egy jelszót a LearningApps-hoz. Legyetek szívesek felmenni az oldalra és megcsinálni legalább egy tankockát, hogy lássam, sikerült belépnetek! Előre is köszönöm! Igyekszem majd minél több tankockát csinálni, ha tetszik Nektek.
Lorinától, Mátétól és Noeltől nem kaptam visszaküldött feladatot. Tudtok róluk valamit?
Tankönyv 45. / 3.
- Szia, Michael, mi újság?
- Szia Tobias. Figyelj, éppen a Mediacenterben vagyok Peterrel. Ma különleges akció van, most tényleg szuperek az árak. Csak ma! Peter egy számítógépet vesz én meg… egy mobilt.
- De már három mobilod van.
- Nem, Peternek van három mobilja. Nekem csak kettő van és már azok is régiek.
- Régiek? A tévés mobilod (mellesleg nincs ilyen német szó, mint ahogy magyarul sincs semmi értelme…) egészen új!
- Dehogy, már 6 hónapos… vagy hét. De ez egy multimédiás mobil (lásd a megjegyzésemet a Fernseh-Handynél…)! És két év garancia van rá! Teljesen mindegy, hol vagyok, minden nálam van: mobil, internet e-maillel, sms és mms! És van gps modulja is és egy 12 megapixeles kamerája. Szuper! Ma csak 399 euróba kerül.
- Csak? Olcsónak nem olcsó! Honnan van ilyen sok pénzetek?
- Természetesen nincs ilyen sok pénzünk, mindent hitelre veszünk. Te is veszel mobilt?
- Hitelre nem annyira szívesen vásárolok. És éppen van nálam valaki.
- Hm…csinos?
- hát persze. És nagyon intelligens.
- Ember, de szerencsés vagy! És sportos is a lány (merthogy sie van írva, ezt máshogy nem nagyon tudod visszadni…)? Van humora?
- Igen, a látogatóm sportos és humora is van, ő a nagyapám.
A hamis kijelentéseket kellett beikszelni.
A hamis állításokat írom le:
Im Medienzenter gibt es alles auf Kredit.
Das Multimedia-Handy ist sieben Monate alt.
Tobias findet das Handy nicht teuer.
Michael hat ein Handy mit Internet.
Peter hat einen Computer.
Der Besucher hat Glück.
Tk. 46. / 5. feladat. Nyelvtanilag korrekt, értelmes mondatokat kellett írni. Leírom az ÖSSZES lehetséges mondatot, de ha nincs közte a Tied, akkor se ess kétségbe, hanem küldd el a Te megoldásodat, az is lehet jó, csak nekem nem jutott eszembe… , mert mondjuk nem igaz. Tehát:
Das Mediencenter ist toll. Das Mediencenter hat Besuch. (Na jó, ez azért nem a legjobb…) Das Mediencenter hat ein Sonderangebot.
Peter ist im Mediencenter. Peter hat drei Handys. Peter hat nicht viel Geld.
Michael ist im Mediencenter. Michael hat nicht viel Geld. Michael hat schon ein Fernseh-Handy.
Peter und Michael sind im Mediencenter. Peter und Michael haben nicht viel Geld. Nem igaz, de korrekt: Michael und Peter haben drie Handys. Michael und Peter haben Besuch. sind toll. Michael und Peter haben Humor. Michael und Peter haben schon ein Fernseh-Handy.
Tobias hat Besuch. Tobias hat Humor.
Der Besucher ist der Opa von Tobias. Der Besucher hat Humor.
Das Multimedia-Handy hat zwei Jahre Garantie. Das Multimedia-Handy ist im Mediencenter. Das Multimedia-Handy ist toll.
Die Preise im Mediencenter sind toll.
2020. 03. 23 - 29.
Kedves Diákjaim!
Még várom a hiányzó feladatokat, kedden van a határidő! Az eheti feladat:
- A kedden általam elküldött megoldókulcs alapján kijavítani a múltheti feladatot, ne maradjon rossz mondat a füzetben.
- Gyűjtsetek ki a szótárból (nyomtatott vagy internetes) színeket! 10 darabot + azt, hogy világos, illetve sötét! Ez után tanuljátok is meg őket és csináljátok meg a Mf. 45. / 13. feladatát!
- Nézzétek át a lecke szószedetében a ruhadarabokat és mindenki keressen még 5 olyan ruhadarabot a szótárban, amit szerinte még fontos tudni. Azokat írja ki a szótárba!
- Csináljátok meg a Tk. 46. / 6. feladatát A dialógus fordítása a következő: - Van plazmatévétek? – Nem, plazmatévénk nincs, de van sztereó színestévénk. Ennek mintájára kell 4 további mini párbeszédet összeállítanotok.
Ha bármi kérdésetek van, nyugodtan írjátok meg! A határidő most péntek 14 óra!
2020. 03.16 - 22.
Német 2
Tanár: Márki-Zay Katalin [marki-zay.katalin@nlg.httpf.hu]
Kommunikációs csatorna:
Tantárgyi blog:
Kedves Diákjaim!
Küldöm az első hét feladatait. Már a Krétában is elküldtem, de itt is felteszem. Nem mindenki jelzett vissza, ezért arra kérlek Titeket, hogy a társaitoknak (Lorinának, Máténak, Martinnak és Noelnek) is küldjétek el az eheti leckét.
Tehát a feladat: TK. 45. oldal / 3. feladat: itt találtok egy párbeszédet, amiben nincs már ismeretlen nyelvtan. Azt kérem Tőletek, hogy ezt a szöveget szótározzátok ki és írásban fordítsátok le, majd fényképen küldjétek el! Segítség a szótározáshoz:
Was gibt es? Mi van? Mi újság?
Hör mal! Figyelj csak!
gerade éppen
doch, aber: de (ha nem illik bele a szövegkörnyezetbe, akkor úgynevezett nyomatékosító szó és többféleképpen lehet fordítani, amivel nyomatékosítod a mondat jelentését. Példa: Du bist doch klug! Hiszen te okos vagy! / Te úgyis okos vagy. / Csak okos vagy már! A szituációtól függ, hogy lehet fordítani.
Besuch haben látogatója van, vendége van
Tk. 45. / 4. Kérdések a szöveghez. Legyetek kedvesek a megoldásaitokat lefotózni!
Tk. 46. /5. 10 mondatot állítsatok össze a megadott szavakból. Vigyázzatok arra, hogy megfelelő igét (haben vagy sein) rakjatok a mondatokba és az alannyal egyeztessétek. Ne feledjétek, hogy ha két alany van (Peter und Michael) akkor az már többes szám! Ezt is a füzetben kérem megcsinálni és erről is kérek fényképet.
A határidő jövő kedd, tehát március 24-e, 8 óra, tehát az óránk kezdete. Akkor elküldöm a megoldásokat és Ti ellenőrizitek, hogy jól dolgoztatok-e. Ha nem vagytok valamiben biztosak, nyugodtan kérdezzetek! Kérlek Titeket, hogy olvashatóan írjatok!
Jó munkát kívánok!